خواص فیزیکی و شیمیای لوله پلی اتیلن

خواص فیزیکی :

مهمترین خواص فیزیکی که لوله های پلی اتیلن HDPE دارا هستند به شرح زیر است :

 

1- لـولـه های فاضلاب پلـی اتیلـن سبـک بوده حتی وزن مخصوص آنهـا کمتـر از آب می باشد بطوریکه حمل و نقل و مونتاژ این لوله ها بسیار آسان است .

2- پلی اتیلن سخت به علت کوچک بودن ضریب ذوب خود دارای وزن مولکولی بزرگی بـوده و در نتیجـه مقاومت بسیـار زیـادی در بـرابـر تـرک خوردگـی و خورندگـی Korrision ازخود نشان می دهند.

3– این ماده را می توان برای تمام قسمتهای سیستم های مختلف فاضلاب منازل ساختمانها، آزمایشگاهها و صنایع بکار برد به طوریکه حتی آب داغ ماشینهای لباسشویی و یا ظرفشویی نمی توانند صدمه ای به لوله و اتصالات مزبور برسانند.

4- خـاک و شـن و مـاسـه در جریان فـاضلاب به لـولـه ها فلـزی صدمه زیادی می زند و می تواند در طی سالها دیواره لوله ها بساید و باعث سوراخ شدن لوله بشود. مقاومت در مقابل ساییدگی در یک لوله بستگی به استحکام جنس لوله و صافی سطح داخلی آن دارد.

5- مقاومت لوله های پلی اتیلن در مقابل نور آفتاب خیلی زیاد می باشد. بطوریکه می توان از لوله های پلی اتیلن به صورت روکار نیز استفاده کرد. در صورتیکه از جمله ضعفهای عمده لوله های PVC تجزیه درمقابل نورآفتاب میباشد.

6- لوله های پلی اتیلن در مقابل تاثیرات جوی از خود مقاومت خیلی زیادی نشان می دهند و به دلیل قابلیت انعطاف زیادی که این لوله ها دارا می باشند تاثیر انبساط و انقباض در این لوله ها در شبکه به کمترین حد خود می رسد.

اتصالات نامناسب به جهت نشت آب میتواند زیانهای مالی زیادی برای سیستمهای آب فشار قوی و ضعیف و فاضلاب به همراه داشته باشد.

 در شبکه های فاضلاب نشت آب می تواند باعث آلودگی سفره های زیرزمینی شود. و در شبکه های آبرسانی هم باعث نشست خاک و همچنین ضرر مالی به خانه های مسکونی و پرت آب می شود.

7– اتصالات و لوله های پلی اتیلن در صورت استفاده به روش درست می توانند آب بندی خوبی در مقابل بارهای داخلی و خارجی ایجاد نماید.

8 لوله و اتصالات پلی اتیلن با آنکه مقاومت ضربه ای زیادی دارند معذالک در، درجات پائین حرارت نیز قابل انعطاف می باشند

9 لوله های پلی اتیلن را میتوان پس از پرنمودن با آب و مسدود نمودن دو سرآنها سرد نموده تا آب یخ بزند.به علت قابلیت انعطاف پلی اتیلن سخت انبساط یخ صدمه ای به این لوله ها وارد نمی آورد.

10 پلی اتیلن دارای قابلیت هدایت گرمای بسیار کم می باشند بنابراین ایجاد آب در اثر کندانزاسیوم کم بوده و حرارت مایع فاضلاب وقت زیادتری را لازم داشته تا به تمام جدار لوله اثر کند. بنابراین تاثیر حرارتهای بالا به مدت کوتاهی ( تا 5 دقیقه ) می تواند شدیدتر از تاثیر حرارت عادی فاضلابها در مدت مدیدی باشد

11 پلی اتیلن دارای تغییر انبساط طولی بیشتر در اثر تغییر درجه حرارت می باشند.مثلا یک متر لوله در اثر50 درجه سانتیگراد اختلاف حرارت یک سانتیمتربه طولش اضافه میشود این تغییر طول را می توان توسط انبساط گیر ( موفه ) جبران نمود.

مشخصات طریقه آزمایشی واحد HDPE
چگال نسبی DIN 53479 g/cm3 0.955
ضریب ذوب 53735 g/10 min 0.2 – 0.5
حد اکثر میزان حرارت قابل تحمل دراستعمال به طور دائم —- oC 30- تا  +80
سختی —- Rock well K – 25 – M 35
فشار قابل تحمل —- بار 2.5 – 16
نقطه تسلیم —- g/10 min 0.4 – 1.3
مقاومت در برابر فرسایش زمانی —- عالی
استحکام کششی ISO R 527 Kg/cm2 240
Streckspannumg ISO R 527 % 16
استحکام کششی در موقع پاره شدن

ISO R 527

Kg/cm2

350

قابلیت کشش در موقع پاره شدن

ISO R 527

%

800

 

Tahoma”>نیروی حد خمیدگی

>DIN 53452

>Kg/cm2

315

استحکام زمان خمیدگی

( برای یک دقیقه )

—- Kg/cm2 9000

سختی فشار ساچمهای

(10 و 60 ثانیه )

VDE 0302

Kg/cm2

420/480

سختی Shore-D ( بعد از 3 ثانیه )

DIN 53505

—-

63

مقاومت ضربه ای تا نقطه جاری شدن

DIN 53452

Kgcm/cm2

نمیشکند

مقاومت ضربه ای DIN 53452

Kgcm/cm2

نمیشکند

حدود ذوب کریستال

Pol.Microskop

oC

127. 131

ضریب انبساطی خطی 

Dilatometer

انبساط سنج حرارتی

       grd. -1 

    2*10 -1
قابلیت هدایت گرما —- Kcal./mh oC

0,37

خواص شیمیایی:

 پلی اتیلن بطورکلی در برابر مواد شیمیائی دارای ثبات می باشد.طبق آزمایشات انجام شده HDPE در اکثر حلالهای معدنی وآلی در 20 درجه سانتیگراد غیر محلول است ولی در درجه حرارت بالاتر از 90 درجه سانتیگراد به میزان خیـلی کمـی در ئیـدروکـربـورهـای زنجیـری و حلقـوی و مشتقـات کلـره آنـها حـل می گردند.

پلی اتیلن سخت به مرور زمان در درجات حرارت معمولی (20 درجه سانتیگراد) تحت اثر هالوژنها مانند کلر، برم و غیره ضمن ایجاد اسیدهای هالوژنه مربوطه تبدیل به پلی اتیلن هالوژنه می شود. این پلی اتیلن هالوژنه با اینکه دارای خواص فیزیکی و شیمیائی غیر از پلی اتیلن سخت اولیه می باشد، حالت و مورد استعمال خود را محفوظ می دارد.

به همین دلیل تحت شرائط بخصوصی میتوان لوله و اتصالات پلی اتیلن سخت را حتی در کارخانجاتی که محصولاتشان هالوژنها می باشد و یا از هالوژنها استفاده می نمایند بکار برد. البته در این مورد باید هدف مورد استعمال و غلظت هالوژنها را در نظر گرفت .

جدول زیر نشان دهنده درصد سایش لوله های PVC، پلی اتیلن، سرامیک، فایبرگلاس و آزبست سیمانی در مدت 40 الی 50 سال می باشد.

درصد سایش ضخامت لوله ( اینچ ) لوله L : 1 m & D : 8
%2/5 0/020 سرامیک
%24 0/061 پی وی سی
%21 0/166 پلی اتیلن
%37/7 0/90 فایبر گلاس
%61/5 0/36 آزبست سیمانی

 

 

* این آزمایشات براساس استاندارد GIS ژاپن انجام شده است *

با توجه به ارقام مندرج در جدول فوق لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های دیگر از درصد سایش کمتری درمقابل اسیدها و بازها برخوردار میباشد.

با توجه به این مسئله ذکر شده میتوان از لوله های پلی اتیلن جهت احداث شبکه های آبرسانی و علی الخصوص فاضلابی در مناطقی که خاک آن شوره زار و یا دارای املاح معدنی می باشد استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.