چرا لوله پلی اتیلن سیاه هست

مواد اولیه تولید لوله پلی اتیلن بدون رنگ می‌باشد و این بدون رنگ بودن در تمامی گریدهای پلی اتیلن عمومیت دارد. لوله پلی اتیلن تنها یکی از میلیونها محصول پلیمیری است که با مواد پلی اتیلنی تولید می‌شود.لوله‌های پلی اتیلن با توجه به کاربردهایی که دارند به رنگهای مختلفی تولید می‌شوند که اغلب لوله‌های پلی اتیلن به رنگ مشکی می‌باشند که رنگ مشکی باعث ایجاد مقاومت لوله‌های پلی اتیلن در برابر اشعه UV خورشید می‌شود .

لوله‌های پلی اتیلن در ابتدا و هنگامی که این صنعت نوپا بود با مواد PE63 و PE80 تولید میشدند که این مواد به صورت بیرنگ بودند ( مواد پلی اتیلن سفید ) و برای رنگی نمودن و مشکی کردن لوله‌ها از مواد افزودنی بنام مستربچ استفاده می‌کردند. اضافه نمودن مواد افزودنی به مواد اولیه باید طبق فرمول و با دقت زیادی انجام شود که این کار نیاز به دستگاه‍‌های دقیق و مدرن داشت.

با پیشرفت صنعت پلی اتیلن و تولید مواد PE100 پلی اتیلن تولید کنندگان معتبر و مطرح مواد پلی اتیلن اقدام به تولید مواد اولیه مشکی نمودند و این مواد مخصوص لوله‌های پلی اتیلن بوده و مشخصا باید توسط اکسترودر باید به لوله تبدیل شود.

لوله پلی اتیلن مشکی که با مواد خود رنگ مشکی تولید شده است از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به لوله‌هایی که با مواد سفید و مستربچ تولید می‌شوند دارا هستند.

لوله‌های پلی‌اتیلن مشکی دارای مواد آنتی UV می‌باشد لذا جاذب نور بوده و گرما را در خود نگه می‌دارد این امر باعث داغ شدن و انبساط لوله می‌گردد بنابراین لازم است که در هنگام جابجایی دقت لازم اعمال گردد تا از شکستگی، خمیدگی و یا تغییر شکل دائمی جلوگیری به عمل آید .

حتی المقدور از جابجا نمودن لوله‌های داغ که مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار گرفته اند باید اجتناب شود.
برای تولید گرانول پلی اتیلن سنگین گرید لوله پلیمر را با مستربچ سیاه (دوده یا کربن بلک ) اکسترود ( مخلوط ) می‌کنند . بنابراین جز اصلی دیگر لوله دوده یا کربن بلک است.

مستربچ سیاه دوده شامل کربن بلک , رزین پلی اتیلن و دیگر افزودنی ها همچون آنتی اکسیدانت و لوبریکانت ها خواهد بود. ۲۵ تا ۴۰ درصد مستربچ را کربن بلک تشکیل می دهد. پلی اتیلن مورد استفاده میتواند LDPE,LLDPE  ,MDPE,HDPE باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.