فلنچ کور فولادی

فلنج کور(Blind Flange):

  نام دیگر آن فلنج لوله کور نیز می باشد .یک دیسک صفحه فولادی است که جهت مسدود کردن مسیر عبور سیال در انتهای خطوط پایپینگ مورد استفاده قرار میگیرند.فلنج های کور نسبت به تمام فلنج های موجود فشار بیشتری را تحمل میکنند.

در مکان هایی که دمای سیال و تنش یکی از فاکتورهای بسیار مهم بشمار میرود بجای استفاده از فلنج کور BLIND به تنهائی از ترکیب فلنج کور و فلنج گلودار W.N FLANGE استفاده میشود.

به این دلیل که فلنج گلودار به دلیل دارا بودن گردن باعث کاهش فشار و بالا رفتن مقاومت ، می شود.

شکل ظاهری فلنج کور:

همانند فلنج جوشی گلودار و یا انواع فلنج دنده ای ، فلنج کور نیز دارای سوراخ های نصب در اطراف خود است که با پیچ و مهره فولادی و حلقه های واشر آب بندی به لوله متصل و مونتاژ میگردد .

تفاوت فلنج کور با انواع فلنج های دیگر:

تفاوت فلنج کور با انواع فلنج های دیگر این است که این فلنج ها هیچ سطح باز برای عبور مایعات ندارند . یک کاربرد فلنج کور در زمانی است که میخواهیم در وسط خط لوله کشی  مطالعه بیشتر 

نحوه ی اتصال فلنچ کور:

فلنج کور مانند فلنج گلودار و یا انواع فلنج دنده ای دارای سوراخ های نصب در اطراف خود هستند که توسط آنها فلنج ها به وسیله پیچ و مهره های فولادی به یکدیگر متصل می شوند و توسط جوش کردن یا بند کشی به سیستم لوله کشی وصل می شوند و با توجه به اندازه فشار های وارد بر آنها طراحی شده اند.

هدف ساخت فلنج کور:

فلنج کور هیچ سطح باز برای عبور مایعات ندارد، زمانی که میخواهیم در وسط خط لوله کشی یک شیرفلکه اضافه کنیم دو طرف خط لوله را با فلنج کور مسدود می کنیم و به اجرای عملیات می پردازیم.

هدف از تولید فلنج کور برای بستن قسمتی از لوله  بلااستفاده است. به این منظور که در دستگاه تست فشار انجام شود، یا به دلیل اینکه مشتری تمام شریان ها را که به مخزن ختم می شوند را نیاز ندارد اکثر لوله ها توسط فلنج کور بسته می شوند.

منظور از کلاس فلنج چیست؟

کلاس فلنج را بر اساس میزان تحمل فشار آن نامگذاری می کنند. معمولاً تا 2 برابر کلاس اسمی فلنج قابلیت تحمل فشار را داردمطالعه بیشتر

استفاده از واشر در فلنج کورها:

بهترین کار برای استفاده از فلنج کورها به کار بردن واشرهای استاندارد است. فلنج کور دقیقاً همانند فلنج های لوله استاندارد می توانند برجسته(RF) یا صاف(FF) باشند.

اگر فلنج برجسته باشد می توان واشر حلقه ای استاندارد که برای تست یا سرویس مناسب است را استفاده کرد و اگر فلنج صاف باشد به طور معمول واشر تمام سطح استفاده می شود. فلنج صاف به منظور کنترل فشارهای خمشی طراحی نشده است.

کاربرد فلنج کور:

• فلنج کورها در صنایع پتروشیمی، لوله کشی، خدمات عمومی آب و فاضلاب استفاده می شوند.
• به منظور انجام تعمیرات خط لوله از فلنج کورها استفاده می شود.مطالعه بیشتر