لوله گاز رسانی

لوله پلی اتیلن گاز رسانی:

لوله هاي پلي اتيلن ارائه شده  با استفاده از بهترين مواد خودرنگ PE100 از سايز 25 الی 250 ميليمتر، براي مدت 50 سال كار مداوم جهت مصارف گاز رسانی مطابق استانداردهايIGS-M-PL-014-01(2) ,EN 1555 تولید می گردد.

لوله و اتصالات پلی اتیلن  با توجه به مزایای منحصر به فرد خود از جمله, مقاومت در برابر مواد شيميايي, عدم نشت, استحكام و انعطاف پذيري بالا, عمر طولاني و دیگر ویژگیها باعث کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه های گازرسانی در سطح کشور شده است.

 

مزاياي استفاده از لوله‌هاي پلي اتيلن گازي :

 

 

1- قابلیت اتصال آسان
لوله پلي اتيلن قادر به اتصال جوشي است, به طوري که اتصالات به وجود آمده نه تنها به استحکام خود لوله هستند، بلکه در برخي موارد از خود لوله نيز مستحکم­ تر مي­باشند. از آنجاييکه عمده نقطه ضعف خطوط تحت فشار محل اتصالات است، مي‌توان نتيجه گرفت که اتصالات پلي اتيلن در مقايسه با ساير مواد از استحکام مناسب‌تري برخوردارند.

2-قابلیت انعطاف
لوله پلي اتيلن تا حدود 25 برابر قطر لوله قابل خم شدن است. اين مسأله باعث مي‌شود در بسياري از موارد براي تغيير زاويه خط لوله نيازي به استفاده از اتصالات نباشد.از سوي ديگر انعطاف پذيري پلي اتيلن استفاده از آن را در مناطق زلزله خيز توجيه پذيرتر مي‌کند.

3-مزایای نصب
روش‌های نصب بی نظيری که به خاطر انعطاف پذيری و اتصالات بدون نشتي لوله های پلی اتيلنی قابل استفاده‌اند، استفاده از اين لوله‌ها را در مقايسه با لوله‌های فولادی از نظر اقتصادی و فنی توجيه پذيرتر است و باعث صرفه جویی زیادی در هزینه و زمان می‌شود.

 4- مقاومت در مقابل خوردگي و اثر مواد شيميايي: 
لوله پلي اتيلن از مقاومت شيميايي بسيار خوبي برخوردارند و در مقابل ترکيبات فعال گاز و ساير ترکيبات شيميايي بسيار مقاوم مي‌باشند.

5- عمر طولاني، دوام و کاهش هزينه ها: 
عمر کاري لوله‌هاي پلي اتيلن بين 50 تا 100 سال برآورد مي‌شود و اين به معناي کاهش هزينه‌هاي جايگزيني براي طولاني مدت است.از سوي ديگر هزينه كارگزاري ، نصب و نگهداري اين محصول نسبت به ساير محصولات بسيار توجيه پذير و پايين مي‌باشد.

استانداردها و آزمون‌ها:

آزمون‌هايي که در کنترل کيفي لوله‌هاي پلی اتیلنی مورد استفاده در انتقال گاز انجام مي شوند، به سه گروه تقسيم مي‌شوند:

1-آزمونهاي بعد از توليد (BRT): به آزمون‌هايي مي گويند که قبل از ترخيص هر دسته از توليدات روي آنها انجام مي شود تا از کيفيت توليد اطمينان حاصل شود.

2- آزمونهاي تأييد فرايند (PVT):  به آزمون‌هايي اطلاق مي شود که جهت بررسي کيفيت و پيوستگي خط توليد در فواصل زماني خاص بر روي مواد، اجزا و يا مجموعه انجام مي‌شود.                             

3- آزمونهاي نوعي (TT):به آزمون‌هايي مي‌گويند که براي اثبات احراز تأييديه‌هاي مورد نظر استاندارد در مورد مواد، اجزا و توانايي مجموعه انجام مي‌شود. در زير جدول استانداردهاي مرتبط با هر يك از اين آزمونها ارائه مي‌گردد.

اتصالات مورد استفاده در شبکه ‌گازرسانی از اتصالات الکتروفیوژن می‌باشد. اتصالات الکتروفیوژن از انواع اتصالاتی است که در خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی قابل استفاده است.

جوش الکتروفیوژن و اتصالات آن به علت ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است. همچنین تجربه نشان داده است که اتصال لوله‌های پلی اتیلن با جنس‌های مختلف پلی اتیلن نیز در این روش مقدور است. در کنار ایمنی آن، از دیگر مزایای این روش در سرعت بالا و تمیزی اتصال است.

اتصالات :

اتصالات مختلفي در لوله گذاري با لوله‌پلي‌اتيلن‌ وجود دارد كه براي اتصال آنها از روش الكتروفيوژن‌ همگي با استانداردهاي‌مخصوص‌ و مرتبط با دستگاه الكترو‌فيوژن را داشته است المنت‌ها در اتصالات‌ بين جدار خارجي‌و داخلي قرار دارند‌تمامي اتصالات‌ داراي دو فيش يا ترمينال است كه به وسيله آن به دستگاه متصل مي‌شوند و همانطور كه اشاره شد داراي باركد مخصوص بوده كه با استفاده از قلم نوري دستگاه‌قرائت مي‌گردد.