دوجداره فاضلابی

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت یک نوع لوله پلی اتیلن  است که لوله دوجداره کاروگیت , لوله پلی اتیلن کاروگیت , لوله کروگیت , لوله دوجداره , لوله کنگره‌ای و ….. همگی نام لوله‌ای است که از دو لایه پلی اتیلن تشکیل شده است , لایه داخلی کاملا صیقلی و لایه بیرونی کنگره‌ای و موج دار است که این فرم و حالت هندسی باعث ایجاد مقاومت بسیار بالایی در جهت تحمل کلیه فشارهای سطحی و زیر سطحی, اعم از  بار زنده و مرده را در زیر سطح زمین متحمل میشود.

لوله ای با جداره خارجی با حالت فنری شکل که سیاه رنگ است و با مجموعه‌ای از ردیف‌ها و شیارها  به روی سطح آن وجود دارد.این لوله می‌تواند از فولاد و یا پلاستیک‌هایی از قبیل پلی اتیلن با چگالی بالا (H.D.PE) یا PVC ساخته شود.

که بدلیل مزایای بسیار بالای پلی اتیلن لوله کاروگیت پلی اتیلن با فاصله ی زیاد از دیگر انواع لوله کاروگیت در صدر کاربرد در انواع پروژه های شهری و جاده ای ست.

همچنین می‌تواند روکش دار یا آستردار باشد مثل لوله کاروگیت پی وی سی که پوششی از جنس الیاف دارد البته نوع بدون پوشش کاربرد بیشتری دارد. 

لوله کاروگیت پلی اتیلنی برای کاربردهایی مانند انتقال آب و فاضلاب و زهکشی و انتقال فاضلاب صنعتی و عفونی و آب های جاری و حتی مسیر کابل ها و سیم ها و نیز ساخت پل ها و اخیرا بصورت محافظ ی برای شیرآلات به کار می‌رود .

در لوله کاروگیت انعطاف پذیری، دوام و استحکام، قیمت مناسب و سبکی و حمل راحت  برتری های ارزشمندی هستند. (مطالعه بیشتر : لوله کاروگیت چیست؟)

لوله‌های پلی اتیلنی دوجداره کاروگیت تحمل بالایی را به جهت حجم خاک و مقاومت حلقوی دارند و فشار داخلی این لوله‌ها معمولا 2 یا 4 بار می‌باشد و این لوله‌ها را نمی‌توان در شبکه‌های تحت فشار استفاده نمود. جهت اتصال این لوله‌های کاروگیت از کوپلر و واشر و یا جوش اکسترودر استفاده می‌شود.

نصب لوله کاروگیت :

قطعات لوله های کاروگیت با روش های مختلفی به یکدیگر متصل می شوندکه در برخی از لوله ها با ابزاری به نام اتصالات ته لوله در هر دو انتهای قطعه متصل می شوند که کوپلر نام دارند و معمولا در قیمت لوله لحاظ می شود.

قطعات با یک گسکت یا واشر با یکدیگر جفت می شوند تا لوله آب بندی شود که واشر ها ازجنسE.P. D.M یا پی وی سی می باشند.  قطعات لوله را همچنین میتوان با استفاده از باندهای کوپلینگ همراه با گسکت یا بدون آن به یکدیگر وصل کرد.

لوله های کاروگیت را میتوان در قطعات بلند تولید و بصورت طاقهای در مکان نصب تحویل داد؛ تنها در صورت لزوم قطعات بریده میشوند تا تعداد اتصالات به حداقل برسد. مثلا لوله 12 متری را می توان به راحتی با تریلی حمل کرد و تعداد اتصالات کاهش می یابد. در اصل وقتی شما بعنوان مشتری لوله 6 متری خرید می کنید حمل با ماشین تک و جفت انجام می شود که هزینه کمتر می شود ولی در عوض هزینه اتصالات بیشتر می شود.

در انتخاب لوله کاروگیت 6 متری یا 12 متری این نکته اهمیت دارد که حالت بهینه بین دو پارامتر هزینه حمل و جابجایی و هزینه نصب انتخاب شود. استفاده از این لوله برای زهکشی سطحی با استفاده از لوله منفذ دار انجام شده است. سوراخ‌ها به روان آب ها اجازه می‌دهند تا به خاک‌های اطراف نفوذ کنند. برای جلوگیری از دخالت خاک، لوله ممکن است با یک پارچه مشبک پوشش داده شود و یا شن و ماسه دانه بندی شده استفاده کرد ،که به مایع اجازه می‌دهد تا از لوله خارج شود اما مانع از وارد شدن خاک و آوار می‌شود.

لوله های کاروگیت را هم می توان بصورت دستی با دریل و فرز و هم می توان بصورت کارخانه ای شیار دار کرد، که بنابر مصرف تعداد شیار ها متغیر است.

عمر لوله‌های کاروگیت

معمولا طول عمر لوله‌های کاروگیت ۵۰،۷۵ و حتی ۱۰۰ سال برآورد می‌شود که این مورد به مواد اولیه , شرایط تولید, انبارش و نگهداری لوله بستگی دارد .

لازم به ذکر است که در مواردی که لوله باید مدفون شود و شرایط محیطی را تحمل کند، مواردی است که هنگام نصب لوله باید مورد توجه قرار گیرد. در رابطه با لوله‌های کاروگیت ph خاک باید مورد توجه قرار گیرد.

لوله کاروگیت تولید شده از پلی اتیلن، بدلیل عدم امکان نشست، فاسد شدن، نصب آسان و مقاومت دربرابر حرکت خاک و فشار، حدود نیم قرن است که مورد مصرف قرار می گیرند.
مشخصات فنی و کیفیت لوله دوجداره کاروگیت می‌بایستی با استاندارد DIN16961-2 (مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی لوله) و EN13476 (سایر آزمون های مربوط به مشخصات کیفیت محصول) مطابقت داشته باشد.(مطالعه بیشتر  :مزایای لوله کاروگیت)

لوله کاروگیت را می‌توان در انواع سیستم‌های انتقال مایعات به کار برد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

– سیستم‌های آبیاری

– شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب‌های شهری

– شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرها و مناطق صنعتی و کشاورزی.

– سیستم‌های انتقال آب باران

– سیستم‌های انتقال مواد صنعتی، مانند اسیدها، بازها، نمک‌ها و غیره

– سیستم‌های زهکشی

– تأسیسات تصفیه آب

– مخازن ذخیره مواد و مایعات

– سیستم‌های تقسیم‌کننده آب

– سیستم‌های انتقال آب ثقلی

– سیفون‌های آب در جاده‌ها و رودخانه‌ها

– معابر آدم ‌رو (Manhole)

 

 

برتری لوله کاروگیت نسبت به سایر لوله ها:

آنچه که این کالا را از سایر لوله ها متمایز می کند، ویژگی هایی است که در تولید و کاربرد آن استفاده شده و کمک می کند تا سطح کیفی آن به نسبت لوله های سیمانی و فلزی بالاتر باشد.(مطالعه بیشتر:کاریردهای لوله کاروگیت)

نحوه اتصال شاخه های لوله فاضلاب پلی اتیلن دوجداره 

1-اتصال لوله کاروگیت با کوپلر و واشر

2-اتصال لوله کاروگیت با جوش اکستروژن

3-اتصال لوله کاروگیت با جوش الکتروفیوژن ( مطلالعه بیشتر :انواع روش اتصال لوله کاروگیت)

تفاوت لوله دوجداره پلی اتیلن اسپیرال و کورتیوب و لوله کاروگیت 

در لوله های دوجداره پلی اتیلن کورتیوب موضوع تامین فشار حلقوی مخزن از طریق تیوب بدون هسته ای که دور آن از جنس پلی پروپیلن چرخیده است تامین می گردد. بدلیل بی هسته بودن این تیوب هزینه تمام شده تولید در این روش پایین خواهد بود.

اما در لوله های پلی اتیلن دوجداره اسپیرال موضوع تامین فشار حلقوی و تنش در مقابل خاکی که روی لوله ریخته می شود از طریق تیوبی که بصورت پر دور مخزن یا لوله چرخیده است تامین می گردد. در این لوله ها و مخازن قیمت تیوب بدلیل پر بودن تیوب از پلی اتیلن قیمت تمام شده تولید بالاتر می باشد

در بحث میزان مقاومت هیچ تفاوتی فیمابین لوله های کورتیوب و اسپیرال وجود ندارد ولی لوله کاروگیت در بحث ساخت مخزن دارای فشار حلقوی کمتری نسبت به مابقی لوله های دوجداره می باشد.

لوله کاروگیت را بصورت درون صاف تولید می نمایند. علت این موضوع به بالا بردن سرعت انتقال فاضلاب بر می گردد. لوله کاروگیت فاضلابی را برخی از شرکتها با ترکیب بالای گرانول تولید می کنند که این موضوع باعث شکنندگی جوش لوله کارگیت می گردد.

ما لوله کاروگیت پلی اتیلن را بصورت دوجداره با مقاومت حلقوی 16 و 31.5 و 64 کیلو نیوتن بر متر مربع تولید میکنیم. به یاد داشته باشید لوله کاروگیت را در صورت دفن بیش از 1.5 متر باید با مقاومت حلقوی بالاتر از 16 کیلونیوتن تولید نمود.