EPDM Rubber

همه ویژگی های لاستیک EPDM

استفاده از لاستیکهای طبیعی دیرزمانی است که مورد استفاده بشر قرار گرفته است ولی تولید لاستیک های مصنوعی از طریق صنایع پتروشیمی باعث شد که نوع تازه ای از لاستیک مصنوعی وارد بازار شود که ضمن داشتن خواص لاستیک طبیعی ویژگیهایی دیگری هم داشته باشد که برتر از لاستیک طبیعی است و از آن برای ساخت تجهیزات صنعتی استفاده شود از جمله در ماشینری و دستگاههایی چون توربین و کمپرسور و پمپ و نظائر آن از این لاستیک های به شکل اورینگ و  واشر و بطورکلی نشت بند استفاده می شود.

و اینجا در بانک ماشین آلات این لاستیکها در نشت بندی قطعات موتورهای دیزل مورد استفاده هستند یکی از کاربردهای آن همین اورینگ o- ring  دور لاینر موتور های ولوو   liner seal است که برای نشت بندی از لاستیک EPDM استفاده می شود .

این لاستیکها کاربردهای بسیار گسترده ای دارند از استفاده در کامیونها و وسایل نقلیه گرفته تا  توربین و کمپرسور و پمپ و تا سطوح سالن های ورزشی و استخرهای شنا و سطوح ضد لغزش .

در اینجا سازنده سعی کرده است با برهان و دلیل بگوید که اگر چه همه چیز طبیعی و اوریجینالش خوب است ولی در این مورد یک استثناء هم وجود دارد که آنهم همین لاستیک مصنوعی EPDM است !

اغلب مردم معتقدند که جنس اصلی بهتر از نوع کپی آن است این حقیقت دارد و می توان آن را به بسیاری موارد دیگر تعمیم داد . فیلم های اصلی از نمونه های مشابه آن بهترند گوش دادن به موزیک اوریجینال مطمئناً خیلی بهتر از گوش دادن به موسیقی های ترکیبی و بازسازی شده است .

اما در مورد لاستیک های EPDM rubber داستان چیز دیگری است . این نوع لاستیک ها در مقایسه با لاستیکهای طبیعی از نظر دسته بندی فرسنگها تفاوت دارند.

ای پی دی ام مخفف کلمات : لاستیک اتیلن پروپیلن داین مونومر Ethylene propylene diene Monomer rubber است . که نوعی لاستیک ترکیبی است که همه خواص لاستیک طبیعی را دارد ولی می تواند به مقدار زیادی کش بیاید و دوباره به حالت طبیعی خودش برگردد . بدون اینکه هیچگونه تغییر شکل دائمی پیدا کند .

لاستیک های EPDM برای طیف وسیعی از کارها مورد استفاده قرار می گیرند و نسبت به لاستیک های مصنوعی مزیت های زیادی دارند بخصوص در جاهایی که نیاز به بهبود کیفیت لاستیک وجود دارد .

کیفیت این نوع لاستیکها باعث می شود که استفاده فراوانی برای کارهای روزمره داشته باشند از جمله این خواص :

  • ویژگی با دوام بودن آنها ست ageing-resistant properties
  • دوام فوق العاده ای که در برابر درجه حرارت های بالا و پائین دارند . excellent durability against high and low temperatures
  • مقاومت بالا در برابر آب و بخار high resistance against steam and water
  • پایداری زیاد در برابر شرایط بد آب و هوایی outstanding endurance against severe weather conditions
  • مقاوم بودن در برابر اشعه ایکس ؛ اکسیژن و بسیاری مواد شیمیایی دیگر UV rays, oxygen and many other chemicals

که همه این عوامل می توانند به آسانی باعث خرابی لاستیک های طبیعی شوند.

ضمن اینکه لاستیکهای EPDM چون عایق برقی خوبی هستند excellent electric insulating properties استفاده از آنها برای جاهایی که با ولتاژ بالا سرو کار دارند بسیار مناسب است .

استفاده از لاستیکهای EPDM کاربردهای  گسترده و زیادی دارد به همین جهت استفاده از آنها برای بسیاری از نیازها روزمره رایج است .

مثلاً در ماشینهای لباسشویی و شلینگهای آبیاری باغچه و از لاستیکهای EPDM دارند شرکتهای اتومبیل سازی از این لاسیتکها برای سیستم های هیدرولیک ترمز خودرو ها مورد استفاده قرار می دهند .

ورقه های لاستیک ای پی دی ام را می توان بعنوان پوشش سقف خانه ها بجای پوشش های سنتی مورد استفاده قرار داد،چون پوشش های EPDM مزیت های زیادی نسبت به پوشش های معمول و سنتی دارند .

یکی از آنها ضد آب بودنش است که حتی در بارانهای شدید هم امکان نشت آب وجود ندارد .این پوشش ها بسیار بهداشتی تر از پوشش های سنتی بام هستند چون هنگام بارندگی هیچ نوع ماده آلاینده ای تولید نمی کنند .

و یکی دیگر از این ویژگیها این است که قوی تر از بام های سنتی هستند چون می توانند در برابر بادهایی با سرعت 120 مایل در ساعت یا بیشتر هم مقاومت کند .

این دوام بالای و سفتی و محکمی آن باعث شده است که استفاده از لاستیکهای EPDMبرای استفاده در پوشش های بام بسیار رایج و متداول شود . به ویژه برای مناطقی که طوفان و گرد بادهای فصلی می وزد بسیار مناسب است .

 یکی دیگر از استفاده های لاستیکهای EPDM برای ساخت تابلوهای خورشیدی نصب شده روی پشت بام هستند .Solar roof paneling از این پوششها می توان برای سیستم های گرم کننده استخرهای شنا بعنوان جمع آوری کننده موثر گرما استفاده کرد .

They can be used for swimming pool water heating systems as effective heat collectors.

استفاده دیگری که از لاستیکهای EPDM می شود در کامیونهاست .

 همه بخش های نشت کننده در برابر هوا weather seals در کامیونها از این لاستیکها بجای لاستیک طبیعی استفاده می کنند . ( مثل نشت بند هایی که بشکل اورینگ و واشر و کاسه نمد در موتور دیزل های ولوو استفاده می شود )

اگر چه این نشت بندها بعلت اصطکاک لاستیک EPDM  با فلزات مورد استفاده در ساخت خودرو که رنگ آمیزی شده اند کمی سرو صدا دارند ولی این مشکل هم با پوشش ویژه ای که با این قطعات نشت بند همراه شده است برطرف گردیده است .

این از لاستیک همچنین برای استفاده در تجهیزات ایمنی از قبیل نشت بندهای تنفسی respirator seals که بصورت صنعتی ساخته می شوند و نواحی که لازم است از بکار بردن سیلیکون اجتناب شود از این لاستیکهای استفاده می شود .

همچنین استفاده از این لاستیکه برای ساخت لوازم آزمایشگاهی خیلی مناسب است چون لاستیک ای پی دی ام در برابر اشعه فرا بنفش UV rays  و سایر عوامل مضر خیلی مقاوم است. 

این لاستیک براحتی به حالت اولیه خودش برمی گردد مضاف بر اینکه دچار پوسیدگی نمی شود و مدت زمان زیادی دوام می آورد .

از این لاستیک می توان بعنوان کف پوش ضد لغزش slip-resistant floorings  برای سطوح استفاده کرد . این سطوح ضد لغزش در جاهایی که خطر بالای لیز خوردن وجود دارد از جمله در استخرهای شنا swimming pools ؛ زمینهای بازی playgrounds, ؛ سالن های ورزشی بزرگ و مکانهای نیمه مرطوب مانند اتاق های تعویض لباس و لاکر روم changing and locker rooms می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

دوباره یاد آوری می کنیم که اصلی بودن همیشه به معنای بهتر بودن نیست .

گاهی قوانین دارای استثناهایی هم دارد و لاستیکهای EPDM یکی از همین استثناهاست !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.