انواع روش اتصال لوله کاروگیت

روشهای اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره:

1- اتصال با کوپلر:
برای حصول اطمینان از آببندی مناسب لوله کاروگیت باید دقت کافی به تمیز بودن واشر و کوپلر اعمال شود. در صورت عدم مراقبت لازم شکل کاروگیتی لوله باعث کشیده شدن مواد ترانشه به داخل کوپلر خواهد شد.

توصیه میشود هنگام سوارکردن کوپلر یک ورقه-ی پلاستیکی یا چوبی در زیر اتصال قرار داده شود. برای هر اتصال، دو واشر برای انتهای دو لوله کاروگیت که داخل کوپلر قرار میگیرد مورد نیاز است.

واشرها قبل از قرار گرفتن بر روی لوله کاروگیت باید با روان کننده مناسب، روانکاری شوند. حصول اطمینان از روانکاری کامل هر دو واشر و کوپلر لوله کاروگیت مهم میباشد.

باید برای جا افتادن کامل انتهای هر دو لوله کاروگیت داخل کوپلر دقت کافی به عمل آید. اگر در جا افتادن واشر مشکلی پدیدار شود معمولا به دلیل عدم روانکاری مناسب واشر و کوپلر میباشد. اگر واشر هنگام نصب به طور مناسب روانکاری نشود ممکن است از محل خود خارج شود.

2- اتصال با کوپلر حرارتی:
اتصال با کوپلر حرارتی برای اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره همچون لوله کاروگیت آبیاری، لوله کاروگیت بهداشتی، لوله کاروگیت مجرای فاضلاب و زهکشی، لوله کاروگیت ساختمان، لوله کاروگیت صنایع معدن، کانال کشی و محافظ کابل در زیر زمین مناسب است.این کوپلرها از مواد پلی اولفین شبکه ای شده با کیفیت مرغوب تولید میشوند. پوشش چسبناک مذاب داغ، آببندی 100% را فراهم میکند. این روش برای اتصال لوله کاروگیت با قطر بزرگ از نظر عملی ممکن و از نظر اقتصادی به صرفه میباشد.
به طور خلاصه مزایا و ویژگیهای این کوپلرها عبارتند از:
•    نصب سریع و آسان
•    مقاومت بالای ضربه و سایش
•    مناسب برای شرایط خشک و تر زیر زمین
•    اتصال هم سطح با لوله کاروگیت
•    امکان ایجاد سازگاری بیشتر در شرایط غیر هم تراز به دلیل خواص الاستومری
•    امکان استفاده از یک سایز کوپلر  برای لوله هایی با دامنه ی اندازه ی مختلف به خاطر نسبت جمع شدگی زیاد
•    مقاومت در برابر گرما، اشعه ی فرابنفش، ارتعاش، ذرات سنگ و شرایط صنعتی نامساعد
•    موجود بودن در طول و ابعاد مورد نیاز

اتصال جوشی نوع اول
این نوع جوش یک روش ناپیوسته با خوراک دهی دستی از میله ی جوش بر روی محل اتصالِ از پیش گرم شده میباشد.
روش کار:
یک دستگاه جوش اکستروژن قابل حمل که با مواد گرانولی تغذیه میشود مورد استفاده قرار میگیرد.این دستگاه میتواند با نازلهای مختلف برای میله های جوش با قطر 10 تا تقریبا 25mm  تجهیز شود. ظرفیت برای پلی اتیلن تقریبا 6-8kg/h  است. سرعت جوشکاری لوله کاروگیت به زمان پیش گرمایش مورد نیاز برای گرم نمودن اتصال جوش بستگی دارد.

برای پیش گرمایش اتصال جوشی از ابزار گاز داغ معمولی و برای پرس کاری میله ی جوش از منگنه یا غلتکهای دستی استفاده میشود.
اتصال جوشی آماده شده بخش به بخش با ابزار گاز داغ و تا دمای جوش گرم میشود. میله جوش نرم شده در طول مربوطه و لازم از نازل اکستروژن دستگاه جوش جدا شده و در محل اتصال جوشی قرار داده میشود. فشار جوشی توسط ابزار فشار اعمال میشود. برای ممانعت از باقی ماندن حبابهای هوا غلتککاری فشاری از یک نقطه و در جهت جوش آغاز میشود.

اتصال جوشی نوع دوم
این نوع اتصال جوشی یک روش پیوسته میباشد.
ابزار و روش کار:
ابزار جوشکاری دستی شامل یک اکسترودر کوچک میباشد. برای پیشگرمایش اتصال جوشی یک ابزار گاز داغ معمولی با منبع هوای خارجی متصل میشود. کفشک جوشکاری بر روی شکاف منطبق شده و بر روی اکسترودر برای اعمال فشار جوش، تثبیت میشود. دو نوع ابزار در این زمینه رایج هستند:
بر اساس نوع ابزار، گرانول یا میله جوش قابل استفاده است. برای پلی اتیلن بیشینه ظرفیت حدود 5/2 کیلوگرم بر ساعت می-باشد.هوای داغ از نازل ابزار جوشکاری خارج شده و سطح لبه های لوله کاروگیت که باید داغ شوند را تا دمای جوشکاری گرم میکند. میلهی جوش که به صورت پیوسته از دستگاه دستی خارج میشود و بر روی محل اتصال داغ شده فشار داده میشود. جرم خارج شده ابزار را به جلو رانده و سرعت جوشکاری را تعیین میکند.

اتصال در لوله های کوپلر سرخود (ساکت و اسپیگوت)
هنگامیکه از سیستم ساکت و اسپیگوت استفاده میشود، اورینگ و کوپلر هر دو باید با روان کنندهی غیر نفتی و مناسب روان-کاری شوند. قسمت نر و مادگی قبل از روانکاری باید برای حصول اطمینان از آب بندی کامل، تمیز شوند.

از آنجایی که کاروگیتها میتوانند خاک ترانشه را به قسمت اتصال کوپلر وارد کنند، یک صفحه پلاستیکی تمیز باید در زیر محل اتصال کوپلر قرار گیرد. انتهای ساکت باید دو پروفیل کامل کاروگیت را پس از آب بندی بهصورت کامل بپوشاند.
بعضی از مزایای این روش عبارتند از:
•    امکان نصب لوله کاروگیت مستقل از آب و هوا
•    نصب لوله کاروگیت بصورت سریع و ساده با بازدهی بالا
•    صرفه جویی در زمان (عدم جوشکاری و خنک کاری و زمان تلف شده)
•    عدم نیاز به آموزش جوشکار جهت جوش لوله کاروگیت
•    انجام فرآیند اتصال لوله کاروگیت بدون نیاز به تجهیزات خاص
•    قابلیت اعمال فشار بلافاصله پس از نصب لوله کاروگیت
•    تهیه و خرید آسان بدون نیاز به قطعات اضافی لوله کاروگیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.