لوله کاروگیت چیست

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت یا همان Corrugated pipe یک نمونه از لوله های پرکابرد است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. ویژگی های منحصر به فرد ساختاری این لوله باعث محبوبیت آن شده است. این لوله یکی از انواع لوله های دوجداره است که از پلی اتیلن تولید می شود.

دو جداره دارد و سطح خارجی آن به شکل اسپیرال یا همان مارپیچی است در حالی که سطح داخلی آن صیقلی، صاف و یکپارچه است که برای  عبور سیالاتی با ماهیت های فاضلاب اسیدی، بازی و پساب های صنعتی بسیار کاربرد دارد. این لوله به لوله های پلی اتیلن فاضلابی نیز معروف است. لوله کاروگیت در موارد مختلفی استفاده می شود که در صنعت و شهرسازی بیشترین کاربرد را دارد.

حجم تولید آن سبب شده تا مردم به شناخت ویژگی های این محصول علاقه مند شوند. اصولا وجه تمایز لوله کاروگیت، سطح داخلی زرد رنگ و جداره ی بیرونی مشکی رنگ می باشد. این نوع لوله دارای دو جدار می باشد که منجر به استفاده ی آن در زیر زمین می گردد.

این لوله دارای سطح درونی صاف و بدون شیار می باشد که بدون نیاز به  فشار موجب حرکت سریع مواد درون آن می گردد و در اصل مواد درون آن لیز می خورند. این مواد از پساب های صنعتی تا فاضلاب های شهری را در بر می گیرد. از طرفی سطح بیرونی آن دارای شیار های بزرگ بوده که مقاومت لوله را افزایش خواهد داد.

در لوله کاروگیت جدار بیرونی کنگره‌ها یا حلقه‌هایی متحد‌المرکز دارد، در حالی که سطح جدار درونی لوله کاملاً صاف است. جدار داخلی لوله کاروگیت می‌تواند از جنس فولاد و یا پلی‌اتیلن سنگین (H.D.P.E) باشد. لوله کاروگیت HDPE لوله ای چین دار یا راه راه یا فنری شکل با مجموعه ای از خطوط موازی و شیارها روی سطح آن است.

علت راه راه ساخته شدن آن را می توان افزایش مقاومت در برابر جریان های فشار های خارجی با فشار بالا و مقاومت بیشتر در برابر تنش عنوان کرد. لوله کاروگیت  H.D.P.E از ماده پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) که ماده ای متنوع است ساخته شده و با دارا بودن برخی از ویژگی های ایده آل، برای استفاده در مصارف زیرزمینی کاربرد دارد. این لوله به راحتی و با استفاده از ابزار آلات و کاتر ها برش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.