لوله کشی و نصب آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره‌ای در مقایسه با سیستم آبیاری قدیمی دارای طراحی ساده و ارزان بوده و نصب آن نیز به راحتی انجام می‌شود. سیستم آبیاری پرفشار و پرحجم قدیمی به برنامه‌ریزی دقیق نیاز داشته، گران هستند و به چسب‌ها و اتصالات مخصوصی نیاز دارند.

این سیستم کارا آب اندازه‌گیری شده با واحد گالن بر ساعت را تقسیم کرده و آب را صرفاً به قسمت‌هایی که به آب نیاز دارند ارسال می‌کند. با این کار سلامت گیاهان بهتر تأمین شده، در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و رشد علف‌های هرز نیز کاهش می‌یابد.

انتخاب روش برای شروع:

مشخص کردن چگونگی شروع سیستم و انتخاب نوع محصولات تصمیمات مهمی هستند که باید به دقت اتخاذ شوند. انتخاب درست سیستم آبیاری به اندازه منطقه، در دسترس بودن لوله‌های آب، طراحی باغ و نوع گیاهانی که باید آبیاری شوند بستگی دارد. شما می‌توانید یکی از روش‌های زیر که مناسب شرایط شما است را از بین 3 روش ارائه شده انتخاب کنید.

روش اول: اتصال شیر آب

یکی از ساده‌ترین روش‌های برای نصب سیستم آبیاری قطره‌ای روی زمین این است که از شیرهای بیرون با استفاده از لوله 1/2 اینچی به عنوان لوله‌های جانبی اصلی استفاده شود.

می‌توان این کار را با استفاده از یک شلنگ تایمردار به صورت اتوماتیک انجام داد. یکی از کیت‌ها را زیر شیر آب وصل کرده و یک لوله 1/2 اینچی به آداپتور وصل نمایید.

 

روش دوم: اتصال به ولو آبیاری

روش دیگر اتصال سیستم آبیاری قطره‌ای اتصال یک ولو ضد سیفون روکار یا ولو زیرزمینی است. یک ولو ضد سیفون ولوی ترکیبی است و یک بازدارنده جریان برگشتی اتمسفری دارد.

یک ولو داخل خطی به یک تجهیز برای جلوگیری از جریان برگشتی نیاز دارد. به یاد داشته باشید که کدهای محلی را برای هر وسیله چک کنید.

 

در نصب درون‌خطی زیر زمین از رگولاتور فشار، فیلتر مش، رایزر و سه راه رایزر 1/2 اینچی استفاده می‌شود.

برای نصب ولو ضد سیفون روی زمین از رگولاتور فشار، فیلتر فشار، رایزر و آداپتور 1/2 اینچی استفاده می‌شود.

روش سوم: بازجور کردن رایزر سیستم آبیاری

شما همچنین می‌توانید از تبدیل زانو، رگولاتور فشار و آداپتور چرخشی برای تبدیل مستقیم سری رایزر آبیاری 1/2 اینچ به لوله چند شاخه استفاده کنید.

توزیع آب:

اکنون که شما :روش اتصال تجهیزات آبیاری قطره‌ای به منبع آب را انتخاب کرده‌اید باید مسیر شلنگ را برای آبیاری گیاهان مشخص کنید. این کار را می‌توانید در سه مرحله به سادگی انجام دهید.

باز کردن شلنگ:

پس از اتصال به منبع آب، شلنگ را باز کنید. شلنگ را در باغچه یا باغ خود قرار دهید.

بصورت شکل ذیل  می توانید لوله را در مسیر باغچه خود باز کنید.

شلنگ را به اندازه مورد نیاز ببرید

اکنون که شلنگ را در مسیر مورد نظر خواباندید، دوباره مسیر را چک کنید تا مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام داده‌اید و طول لوله را به اندازه انتخاب کرده‌اید. از یک قیچی لوله برای بریدن شلنگ استفاده کنید.

دستگاه پانچ لوله برای انشعابات:

با استفاده از دستگاه پانچ یک سوراخ در لوله 1/2 اینچی در محل‌های مورد نظر ایجاد کرده و امیترها یا فیتینگ­های خاردار 1/4 اینچی برای اتصال به لوله توزیع را در آن قرار دهید. اگر شما یک قسمت از لوله را به طور اشتباه سوراخ کردید می‌توانید آن را با کمک یک بوشن یا کپ ببندید.

از یک محافظ یا نگهدارنده 1/2 اینچی برای حفاظت لوله 1/2 اینچی روی زمین استفاده کنید. از اتصالات 1/4 اینچی برای اتصال لوله‌های 1/2 اینچی به لوله‌های توزیع 1/4 اینچی به صورت مستقیم استفاده کنید. این نوع اتصال را می‌توان برای آبیاری هر گیاه به طور انفرادی به کار برد. قبل از این که خط را با یک سربند یا بوشن 1/2 اینچی ببندید مطمئن شوید که همه مواد باقیمانده را از داخل آن شسته‌اید.

از یک پانچ برای ایجاد سوراخ‌های دقیق 1/2 اینچی استفاده کنید.

از یک پایه لوله یا پایه فولادی 1/2 اینچی برای بالا نگه داشتن لوله از سطح زمین استفاده کنید.

اگر شما سوراخی را به اشتباه ایجاد کردید به راحتی آن را با استفاده از یک بوشن عایق کنید. این کار راحتی است!

از قطره‌چکان‌ها، امی‌ترهای قطره‌ای پی سی، امی‌ترهای پرچمی یا امیترهای قطره‌چکان قابل تنظیم برای توزیع آب به سمت گیاهان نزدیک به لوله استفاده کنید.

از فیتینگ­‌های خاردار 1/4 اینچی، لوله‌های توزیع 1/4 اینچی و امیترهای مناسب برای آب‌رسانی به گیاهان استفاده کنید.

زمانی که شما خط را از همه مواد زائد شسته و پاک کردید با استفاده از یک بوشن 1/2 اینچی، انتهای خط را ببندید.

راه‌اندازی سیستم اولیه:

قبل از این که سیستم را برای اولین مرتبه باز کنید، انتهای همه لوله‌های 1/2 اینچی را باز کرده و آب را باز کنید و اجازه بدهید که چند دقیقه این کار ادامه یابد. با این کار همه کثیفی‌ها و باقیمانده‌های مواد از داخل لوله‌ها شسته شده و از سیستم خارج می‌شود. انتهای لوله‌ها را به وسیله کلمپ یا بوشن ببندید.

صحت عملکرد قطره‌چکان‌ها و سیستم آبیاری را به دقت بررسی کنید. از نبودن نشتی لوله و نشتی در سیستم اطمینان حاصل نمایید. اگر در انتهای قطره‌چکان لوله‌های 1/2 اینچی نشتی وجود داشت باید آن قطره‌چکان را باز کرده و یک بوشن برای عایق کردن سوراخ در آنجا قرار دهید. دوباره قطره‌چکان را در یک قسمت دیگر قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.