ویژگی‌ها و مزایای لوله‌های کاروگیت دوجداره

ویژگی های عمومی لوله کاروگیت:

از ویژگی‌های لوله‌ پلی‌اتیلن دوجداره که با نام لوله کاروگیت‌ شناخته می شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. مقاومت بالا در برابر خوردگی: 
2. مقاومت در برابر مواد شیمیایی: لوله‌ پلی‌اتیلن دوجداره کاروگیت‌ D.W H.D.PE در برابر اسیدهای رقیق، مایعات سوزآور، حلال‌ها، الکل‌ها، بنزین و آب مقاوم است. چربی و روغن در آن تنها باعث کمی تورم می‌شوند. لوله‌های پلی‌اتیلن در برابر اسیدهای اکسیده، کتون‌ها، هیدروکربن‌های معطر، هیدروکربن‌های کلردار و برخی از انواع مواد شوینده مقاوم نیستند.
این مواد علاوه بر تنش داخلی باعث تنش مکانیکی یا ساختاری شده و به ترک‌خوردگی ناشی از تنش منجر می‌شوند. این لوله‌ها همچنین در برابر حمله میکروارگانیسم‌ها مقاوم هستند.
3. روش‌های اتصال آسان : معمولاً کوپلرهای اتصال روی لوله‌ها وجود دارند و اگر هم نباشد لوله با کوپلر به لوله بعدی متصل می گردد. در صورتی هم که لوله کاروگیت سایز بزرگ باشد می توان از روش جوش پلی اتیلن و جوش الکتروفیوژن استفاده کرد.
4. تعمیر و نگهداری آسان: به دلیل عدم پوسته‌پوسته‌شدن، انجماد و واکنش شیمیایی، این لوله‌ها نیازی به تعمیر و نگهداری منظم ندارند و برای تمیز نگهداشتن و بهبود کارایی تنها گاهگاهی باید سطح لوله را شست. که همین امر باعث کاهش هزینه های نگهداری و دیگر هزینه های ناشی از خرابی لوله ها می شود.
5. عمر مفید بالا: به دلیل عدم خوردگی و مقاومت شیمیایی، این نوع لوله می‌تواند تا یک قرن دوام بیاورد و برای تاسیسات زیر بنایی یک شهر بسیار پر اهمیت است.
6. سطح خارجی لوله پلاستیکی:  به صورت کاروگیت می باشد تا فشار خارجی را تحمل کند (مثل وزن یک کامیون که در حال حرکت در یک بزرگاه است) و سطح داخلی آن به شکل صاف و هموار ساخته می شود تا سیال داخل لوله (مثل آب جاری و یا فاضلاب و آب طوفان حاوی سنگ و … ) براحتی و بدون نیاز به فشار پمپ و تنها با فشار ثقلی حرکت کند و لیز بخورد و مسیر مسدود نشود و جریان سیال هایی مثل جریان فاضلاب که ذرات جامد دارند، درون لوله رسوب نکند و خط لوله را مسدود نکند، که باعث می شود هزینه ی تعمیرات و نگهداری کاهش یابد.
7. جریان سیال:سطح صیقلی لوله داخلی به سیال کمک می‌کند تا با کمترین اصطکاک ممکن مسیر را طی کند.
8. سبکی و حمل با هزینه کم :نسبت به دیگر لوله ها مثلا تا سایز 500 این لوله ها رو دو یا سه نفر کارگر هم می توانند با هم بدون نیاز به لیفتراک و جرثقیل جابجا کنند.
9. انعطاف‌پذیری: این خصوصیت باعث می‌شود لوله بسیار قابل انطباق و سازگاری باشد. خاصیت انعطاف‌پذیری لوله‌ پلی‌اتیلن دوجداره کاروگیت‌دار بیش از هر چیز در زمان نصب اهمیت پیدا می‌کند که نیاز به اتصالات را کاهش می دهد و کاهش نیاز به اتصالات باعث کاهش هزینه لوازم، کاهش هزینه نصب و بالافتن سرعت نصب می شود.

چرا لوله‌های کاروگیت بهترین انتخاب هستند؟

1. قوی اما انعطاف‌پذیر

لوله پلی اتیلن کاروگیت از پلی اتیلن سخت تولید می شود که یک ماده سخت است. این ماده یکی از محصولات در دسترس در پتروشیمی های ایران است که کمترین واکنش‌پذیری شیمیایی را دارد و به شدت در برار گازهای خورنده و مواد شیمیایی مقاوم می‌کند. این ماده زنگ نمی‌زند و به شدت مقاوم به خوردگی است. 

2. قیمت لوله کاروگیت

لوله کاروگیت به دلیل ساختاری که دارد با وزن سبک تحمل بار های زیادی را دارد که همین وزن سبک باعث می شود مواد پلی اتیلن کمتری استفاده شود و برق کمتری برای تولید مصرف می شود که این موضوع باعث پایین آمدن قیمت تمام شده ی لوله کاروگیت می شود.

3. عمر بالا لوله کاروگیت

می‌توانید انتظار عمر خدمات ۱۰۰ ساله را در زهکشی معمولی داشته باشید. لوله کاروگیت در برابر سایش و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است، لوله‌های پلی اتیلن کاروگیت که بسیار در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم هستند در محیط‌های که به مواد دیگر آسیب می‌رساند بهتر عمل می‌کنند.
خاک و رواناب اسیدی یا دارای نمک‌های جاده‌ای دارای مشکلاتی هستند که می‌تواند عمر دیگر لوله‌های فاضلاب را به مدت چند سال کوتاه کند. لوله پلی اتیلن کاروگیت برای دهه‌ ها در همان محیط باقی خواهد ماند.

4. نصب مقرون‌ به‌ صرفه و ایمن

لوله‌های پلی اتیلن کاروگیت صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه ها که انتظار می رود تایید می کند. چون به سرعت و به راحتی نصب می‌شوند. کنترل و ایجاد لوله کاروگیت پلی اتیلنی آسان‌تر و امن‌تر است، که هزینه نصب و زمان نصب را کاهش می‌دهد.
این نوع لوله‌ها با طول لوله بلندتر نسبت به لوله بتونی مسلح تولید می‌شود که به معنی اتصالات کمتر و نصب کارآمدتر می‌باشد. اتصالات مقاوم در برابر نشت را می‌توان‌ به سرعت با بست‌های نری و مادگی نصب کرد. نصب سریع همچنین مدت ‌زمان اختلالات ترافیکی را کاهش می‌دهد.

5. مزایای عمده زیست‌محیطی

لوله پلاستیکی کاروگیت دارای مزایای زیست‌ محیطی در تمام طول عمر محصول خود است. در مقایسه با دیگر انواع لوله، لوله‌های پلاستیکی مساحت کربن کمتری دارند و نیاز به انرژی کمتری برای تولید، حمل و نصب دارند. لوله کاروگیت یک ماده خنثی است که در مراحل تولید یا نصب و استفاده سمومی را درون محیط‌ زیست منتشر نمی‌کند.
لوله‌های پلاستیکی در مقایسه با دیگر مواد به بالاترین کیفیت خدمات می‌رسند. در پایان عمر خود نیز، لوله پلاستیکی بسیار قابل بازیافت است.

مزایای لوله های کاروگیت 

• این لوله ها مزایای زیادی دارند که یکی از آن ها این است که فشار بار داخلی ندارند به این منظور که سیال در حال حرکت در لوله دارای فشار بار داخلی نیست. در واقع این لوله ها به عنوان یک جوی عمل کرده و سیال را انتقال می دهند.
• سطح بیرونی لوله های کاروگیت به شکل حلقه حلقه است و دارای استحکام بالایی می باشد و همه فشارهای سطحی و زیر سطحی را به خوبی تحمل می کنند در واقع علت اصلی حلقه حلقه بودن سطح خارجی لوله کاروگیت همین ویژگی استحکام بخشی به آن است.
• یکی دیگر از مزایای لوله های کاروگیت پلی اتیلن این است که سبک هستند و جا به جایی و نصب آن ها آسان است این مورد باعث می شود در محل هایی که سرعت کار اهمیت دارد این لوله ها مناسب تر باشند و از طرفی باعث مناسب بودن قیمت لوله کاروگیت می شود. چرا ؟
چون قیمت لوله ها وزنی محاسبه می شود مثلا لوله کاروگیت 200 2.5 کیلو در هر متر وزن دارد و هر کیلو پلی اتیلن 13000 تومان است می شود 32000 تومان بازای هر شاخه .
• این لوله ها با توجه به ساختار منحصر به فرد و مقاومت بالایی که دارند دارای عمر مفید بالاتری نسبت به سایر لوله های بتنی و یا سیمانی هستند به همین دلیل است که برای فاضلاب ها از این لوله ها استفاده می شود.
لوله های پلی اتیلن دارای انعطاف پذیری بالایی هستند که این امر استفاده از این لوله ها را برای محل هایی که دارای ناهمواری و یا پیچیدگی هستند ساده می کند.
• برای اتصال این لوله ها روش های زیادی وجود دارد مانند روش های جوشکاری پلی اتیلنی و الکتروفیوژن و یا اتصالات مکانیکی که نوع روش اتصال بستگی به شرایط مورد نظر و همچنین سرعت عملیات دارد و در سایز های کوچک تا 1000 معمولا اتصال نر و ماده با واشر و در سایز های با قطر بالای 1 متر معمولا جوش لب به لب.
لوله های کاروگیت دارای عمر انبارداری بسیار بالایی هستند.
البته باید این نکته مد نظر باشد که عمر مفید این لوله ها بستگی به شرایط هم دارد. اگر در زمان نگهداری این لوله ها از تابش مستقیم نور خورشید به آن ها جلوگیری شود و امکان برقراری جریان هوا در داخل لوله ها برقرار شود عمر طولانی تری خواهند داشت. به هر حال نگه داشتن لوله ها زیر نور آفتاب در زمان طولانی تر باعث افت کیفیت لوله می شود.
• یکی از مزایایی که این لوله ها دارند ساخت این لوله در سایزهای مختلف است که باعث می شود امکان نگهداری تلسکوپی آنها برای شما فراهم شود و مساحت مورد نیاز انبار برای نگهداری لوله ها کاهش پیدا کند. 

لوله های کاروگیت چه ویژگی ها و مزیت هایی دارند؟

لوله دو جداره دارای شکل موجدار است و در نتیجه قدرت بسیار زیادی در مقاومت فشرده‌ سازی دارد که حدود تحمل 30 تن بار است . ساخت لوله کاروگیت دو جداره، تقریباً به حداقل مواد خام نیاز دارد و در نتیجه تاثیر روی جنبه‌های زیست‌ محیطی به شدت کاهش می‌یابد.
بنابراین، این ویژگی این محصول را می‌توان‌ به عنوان یک مزیت اضافه در مقابل دیگر لوله‌ها بیان کرد. 
لازم به ذکر است که استفاده از لوله دو جداره کارگیت، هزینه پروژه را کاهش می‌دهد، زیرا خسارت‌های ناشی از آسیب به شدت کاهش می‌یابد و در نتیجه سازمان‌ها و پیمانکاران بیشتری به دنبال استفاده از این نوع لوله هستند تا سود خود را حداکثر و هزینه ها نگهداری خود را حداقل کنند.
بیشتر بودن طول عمر لوله کاروگیت H.D.P.E  باعث می‌شود که گزینه مطلوب‌تری باشد و قابلیت حمل بار ماکزیمم آن باعث می‌شود به عنوان بهترین محصول مورد نظر برای کار باشد.
ویژگی‌های مختلف لوله D.W.C آن را به بهترین محصول موجود در این گروه تبدیل می‌کند. با مقاومت بسیار بسیار خوب در برابر خوردگی که اهمیت زیادی در صنعت فاضلاب دارد ، طول عمر لوله‌ها افزایش می‌یابد و فرسایش کاهش می‌یابد و پیمانکارانی که نگرانی در ضمان یک خط لوله را دارند نگرانی آنها کاهش می یابد .
این محصول که از پلی اتیلن ساخته شده به عنوان ایمن‌ترین و بی‌اثرترین محصول از لحاظ شیمیایی شناخته می‌شود و از لحاظ زیست ‌محیطی کاملاً ایمن تلقی می‌شود.
همچنین با نمایش قدرت ضربه خوب، لوله کاروگیت H.D.PE D.WC دارای دیواره داخلی صاف بوده و در نتیجه هر گونه صدمه ناشی از اصطکاک حداقل است.
به خاطر قابلیت لوله دو جداره برای تحمل باره‌های سنگین که هر فشاری را به راحتی به زمین نرم منتقل می کند، این محصول می‌تواند به راحتی در فاضلاب یا سایر کاربردها مورد استفاده قرار گیرد. ویژگی حفظ شکل، حتی زمانی که خم می‌شود، لوله کاروگیت را برای شرکت‌های درگیر در این نوع فعالیت‌ها مفیدتر می‌کند.
ویژگی اتصال آسان با استفاده از کوپلر باعث می‌شود استفاده از آن راحت‌تر باشد و در نتیجه کار سریع‌تر پیش برود که نهایتا باعث صرفه‌جویی در زمان و ایجاد بهره‌ وری می‌شود.
لوله HDPE علاوه بر وزنی نسبتا سبک و صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل، شکننده نیست. از این رو در عملیات لوله گذاری و نصب و راه اندازی لوله ها آسیب پذیر نیست.
پس سبب تداوم استفاده از این محصولات می شود. می توان گفت که پیکربندی های کلی و مواد مورد استفاده در ساخت این محصولات کم نظیر است. 
این محصولات با هزینه های کم قابل خریداری بوده و طیف گسترده ای از قطر ها را شامل می شوند. یکی از عوامل دخیل در انتخاب قطر لوله های کاروگیت مقدار جریان سیال عبوری در هر سطح مقطع و یا در هر ثانیه است. همچنین این محصولات در طول های مختلف قابل خریداری هستند.
این لوله را می توان از فولاد یا پلاستیک هایی مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یا PVC تولید کرد، که می تواند سطح آن پوشش یا کاور شود و یا اینکه همچنان چین دار باقی بماند. پوشش های معمولی برای لوله های فولادی شامل گالوانیزه، آلومینیوم، پلیمر و آسفالت است. لوله های کاروگیت پلاستیکی می تواند محدوده pH بسیار وسیع تری را تحمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.