مشخصات فنی لوله پلی اتیلن

مشخصات فنی لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن از مواد اولیه پلی اتیلن با گرید تجاری PE80 و PE100 ساخته می شوند. لوله پلی اتیلن به دو دسته لوله های تک جداره و دوجداره تقسیم بندی می شوند.

 

لوله های پلی اتیلن تک جداره، کاربردهای ساده تری دارند و بیشتر برای انتقال آب و زهکشی در کشاورزی، محافظت از کابل های برق و مخابرات و … به کار می روند. لوله های پلی اتیلن دوجداره در بازار با نام لوله کاروگیت و لوله اسپیرال شناخته می شوند و بیشتر برای شبکه های کوچک و بزرگ انتقال آب و فاضلاب مناسب هستند.

 

به طور کلی لوله های پلی اتیلن در شاخه های ۶ و ۱۲ متری و با قطرهای مختلف تولید می شوند. نکته بسیار مهم در مورد سایز لوله های پلی اتیلن و کاربری آن ها این است که با افزایش قطر خارجی لوله، میزان دبی سیال خروجی از لوله نیز افزایش می یابد؛ به طور مثال، لوله پلی اتیلن با قطر خراجی ۱۶۰ میلی متر، دبی خروجی ۳۰ لیتر در ثانیه و لوله پلی اتیلن با قطر خارجی ۲۵۰ میلی متر، دبی خروجی ۷۳ لیتر در ثانیه را دارد.

مشخصات فنی لوله پلی اتیلن شامل چه مواردی است؟

هر زمان سخن از لوله پلی اتیلن و مشخصات آن به میان آید، منظور تمام ویژگی های ظاهری و مهندسی آن ها می باشد. برای لوله های تک جداره و دوجداره پلی اتیلن، مشخصات فنی شامل ابعاد و اندازه لوله و قطر داخلی و خارجی آن می شود.

علاوه بر این موارد، فشار اسمی، دبی خروجی، سختی و استحکام لوله ها و همچنین ضخامت لوله پلی اتیلن، جزو مشخصات فنی آن ها محسوب می شوند. یکی از موارد فنی بسیار مهم برای لوله های کاروگیت، مقاومت حلقوی آن ها است.

مقاومت حلقوی، ویژگی بسیار مهمی است که مشخص می کند لوله کاروگیت (با قطر مشخص) به چه میزان می تواند فشار کاری را در طول خط لوله تحمل کند و نحوه اتصالات و نصب آن تا چه میزان موفق خواهد بود.

اهمیت دانستن مشخصات فنی لوله پلی اتیلن چیست؟

برای اینکه بتوان به خوبی لوله های پلی اتیلن را در یک سیستم لوله کشی نصب و راه اندازی کرد، باید به طور کامل از مشخصات فنی و کاری این لوله ها آگاهی داشت. در واقع، این مشخصات فنی لوله است که به ما می گوید از چه لوله ای و با چه ابعادی می توان در کاربری ویژه (آبرسانی، فاضلابی یا ..) استفاده کرد.

برای لوله های پل اتیلن، اغلب یک جدول مخصوص تهیه می کنند و در آن سایز و قصر لوله، فشار اسمی، روش اتصال و فشار کاری را درج می نمایند. به طور مثال برای لوله های کاروگیت، این جدول به ما نشان می دهد که اگر قطر لوله در حدود ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر باشد، باید لوله را با روش جوش اکستروژن به یکدیگر متصل کرد؛ این جدول همچنین نشان می دهد که حداکثر مقاومت حلقوی لوله در سیستم لوله کشی چه مقدار می تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.