کاربرد لوله های پلی اتیلن

کاربردهای لوله پلی اتیلن

این لوله ها موارد کاربردی زیادی برای ما انسان ها در سراسر جهان دارند به عنوان مثال صنعت لوله کشی در مواردی مثل: انتقال آب با مسافت های طولانی، انتقال مواد شیمیایی، سیالات گرم کننده و خنک کننده، دوغاب ها، انواع گازها و … از این لوله ها استفاده می شود. در ادامه برخی از کاربردهای این لوله ها را مشاهده می کنید:

• در شبکه های آب رسانی شهری و روستایی استفاده می شود.

• در شبکه های فاضلاب شهری و روستایی استفاده می شود.

• در شبکه های گازرسانی استفاده می شود.

• در شبکه ها و سیستم های زهکشی استفاده می شود.

• سیستم های انتقال مایعات و فاضلاب صنعتی

• سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی)

• به عنوان پوشش کابل های مخابراتی، کابل برق و فیبر نوری

سالهاست مزایای لوله‌های پلاستیکی، به خصوص لوله پلی اتیلن باعث شده است که این نوع لوله تا حد زیادی جایگزین لوله‌های فلزی و فولادی شود. عمر بالا، انعطاف‌پذیری، هزینه اندک، مقاومت در برابر خوردگی و فرسودگی و بسیاری ویژگی‌های دیگر باعث شده‌اند که لوله های پلی اتیلن انتخاب اول برای استفاده در هر سیستم لوله‌کشی باشند. در ادامه به برخی از کاربردهای لوله پلی اتیلن خواهیم پرداخت:.

1- سیستم توزیع آب

در سراسر جهان، سیستم‌های توزیع آب برای انتقال حجم عظیم آب میان تسویه‌ خانه‌ها، مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ، شهرها و مناطق صنعتی از لوله پلی اتیلن استفاده می‌کنند چرا که چنین سیستمی بدون هیچ دردسری حداقل ۱۰۰ سال عمر می‌کند و می‌تواند آب پاکیزه را با قیمتی پایین به همه نقاط شبکه برساند.

2- کاربردهای دریایی

لوله های پلی اتیلن به چند دلیل بهترین گزینه برای استفاده در سیستم‌های لوله‌کشی دریایی هستند:

– مقاومت در برابر خوردگی و رسوب صدف‌های دریایی

– استقامت بالا در برابر جزر و مد و نیروی جریان آب

– انعطاف‌پذیری و شعاع خمش بالا

– سبکی و شناوری در آب دریا

– سهولت حمل و نقل و نصب

– نیاز اندک به نگهداری و تعمیر

لوله پلی اتیلن مکشی برای استخراج حجم عظیمی از آب سرد از عمق دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها به کار می‌رود. این آب سرد به عنوان سیال اصلی وارد مبدل حرارتی شده و آب سرد تمیز، با یک دهم انرژی مورد نیاز در سیستم‌های خنک‌کننده، تولید می‌شود.

برای انتقال آب بازگشتی از سیستم‌های خنک‌کننده و گاهی فاضلاب تسویه شده به محوطه‌های تخلیه، مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌ها یا دریاها، در عمق و فاصله مشخصی از ساحل، نیز از لوله پلی اتیلن برون‌ریز استفاده می‌شود.

3-  سیستم‌های هیدروالکتریک

لوله پلی اتیلن با قطر بالا برای استفاده در سیستم‌های هیدرولیک، جهت انتقال آب به نیروگاه‌ها، تغذیه توربین‌ها و انتقال آب به سیستم‌های توزیع بسیار مناسب است. سبکی، خمش مناسب، سهولت نصب، انعطاف‌پذیری، اتصالات بدون نشتی، عملکرد هیدرولیک فوق‌العاده، مقاومت عالی در برابر فشار ناگهانی به علاوه طول عمر زیاد مزایایی هستند که این لوله را برای کاربرد در سیستم‌های هیدروالکتریک به گزینه‌ای بسیار خوب تبدل می‌کنند.

4- سیستم‌های فاضلاب

بیش از ۶۰ سال است که از لوله پلی اتیلن در سیستم‌های فاضلاب استفاده می‌شود. ویژگی‌های عملکردی و فیزیکی بالای دیواره‌های این نوع لوله آنها را به گزینه‌هایی ایده‌آل برای انتقال ثقلی و فشاری فاضلاب و سیستم‌های جمع‌آوری آب باران تبدیل کرده است.

5- کاربرد در معادن

برای انتقال مواد و ضایعات معدنی بهترین انتخاب لوله پلی اتیلن است. ویژگی‌های این نوع لوله در کنار امنیت و قابلیت اطمینان باعث شده است که روز به روز کاربرد آن در صنایع معدنی بیشتر شود. در این صنایع، ویژگی‌های مقاومت در برابر ساییدگی، سطح صیقلی داخلی، مقاومت مناسب در برابر بیشتر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا در برابر ربه، هزینه پایین و سهولت نصب لوله های پلی اتیلن را در رقابت با لوله فلزی به برنده‌ای همیشگی تبدیل کرده‌اند.

لوله‌ها و اتصالات پلی‌اتیلن در خطوط دوغاب، آبگیری حفره‌ها و گودال‌ها، حمل‌ و نقل معکوس و انواع کاربردهای آبی و شیمیایی استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.